Door de samenwerking tussen BOVAG en Fietsmarketeer kunnen ondernemers 14 keer per jaar een kant-en-klare nieuwbrief op maat voor hun klanten krijgen. “Het is veel goedkoper om bestaande klanten te behouden, dan om nieuwe te werven”, legt Jeroen Rietvelt van Fietsmarketeer uit. Hij ziet dat veel ondernemers het belang en nut van e-mailmarketing inzien, maar geen inspiratie hebben of tijd ervoor vrij (kunnen) maken. “Vaak beschikt een fietsenwinkel over een waardevol klantenbestand, maar doet daar niet veel mee. Terwijl webwinkels wel heel actief met e-mailmarketing zijn.”
Relevante informatie scoort
Volgens Jeroen Rietvelt moeten e-mailnieuwsbrieven relevant voor de ontvanger zijn. “Anders komt de verplichte afmeldknop onderaan de nieuwsbrief akelig dichtbij.” De nieuwsbrieven die Fietsmarketeer ontwikkelt bieden fietsinspiratie, producttips en leuke wetenswaardigheden. Items die goed aansluiten bij fietsenwinkels die kwaliteit en service bieden. “Een fietsenwinkel die op prijs wil concurreren moet vooral plaatje-prijs laten zien. Onze nieuwsbrieven geven inspiratie, er valt zoveel over fietsen te vertellen. Daarom is deze dienst ook geschikt voor ondernemers die zijn aangesloten bij een formule.”
Deze blogs over marketing vind je vast ook interessant:
Inhoud afgestemd op de winkel
Fietsmarketeer verzorgde al e-mailnieuwsbrieven voor verschillende fietsenwinkels, maar zocht tegelijkertijd naar eenvoudigere en betaalbare oplossingen. Rietvelt: “Die bieden we nu, waarbij voor ondernemers een nieuwsbrief op maat wordt klaargezet. De inhoud is afgestemd op dealerschappen, assortiment en services, met bovenaan de nieuwsbrief het logo en in de footer onderaan de bedrijfsgegevens.” Een ondernemer kan zelf berichten aanpassen, verwijderen en lokaal of bedrijfsnieuws toevoegen.
Samenwerking met BOVAG
Branchevereniging BOVAG ziet ook de kansen voor ondernemers met deze vorm van marketingondersteuning. Branchemanager Christa Grootveld: “We nemen deel aan deze opzet, omdat we hiermee toegevoegde waarde aan onze leden kunnen bieden. Het is altijd belangrijk om als fietsenwinkel zichtbaar te zijn, zeker in deze tijd. Deze kwalitatieve communicatie sluit prima aan bij de waarden van BOVAG. Consumenten willen graag meer over fietsen weten en zijn daarbij op zoek naar zekerheid. Met een digitale nieuwsbrief blijf je onder de aandacht van je klant.”