Ten Broeke ziet dat de impact van de lockdown op ondernemers en consumenten groot is. "Wat ons betreft moet het mogelijk worden om op afspraak in de showroom een fiets uit te zoeken. Dat hoeft geen impact te hebben op verspreiding van het virus, mits alle veiligheidsmaatregelen, zoals triage (uitvraag gezondheid), afstand en hygiëne in acht worden genomen. Dit kan een verstandige eerste stap zijn om ondernemers en hun klanten soelaas te bieden."
Deze artikelen over de lockdown moet je zeker lezen:
- ‘Pak de kansen die de lockdown biedt’
- Mari van Rens over de lockdown: ‘Blij met iedere bestelling’
- Leenders Hengelo over de lockdown: ‘Omzet zakt nu langzaam in’
Online en op afstand kopen voor veel mensen een drempel
Kopen en afleveren van bijvoorbeeld een auto, motor, fiets, caravan of camper op afspraak is momenteel problematisch. Het kiezen van zo'n vervoermiddel - vaak een hele forse uitgave - is maatwerk en moet zorgvuldig gebeuren. BOVAG ziet nu de nodige terughoudendheid bij klanten omdat online, op afstand kopen voor veel klanten een nauwelijks te nemen drempel opwerpt. “Goed advies en goede voorlichting zijn cruciaal bij de keuze van een vervoermiddel. En dat kan prima 1-op-1 in een showroom of winkel. Op afspraak, in een tevoren vastgesteld tijdvak.”
BOVAG ontwikkelt routekaart
Han ten Broeke: "BOVAG roept het kabinet op om kopen in de showroom op afspraak en onder strikte voorwaarden snel mogelijk te maken. De BOVAG-protocollen – al ingeregeld vanaf de aanvang van de pandemie en helemaal up-to-date - zorgen immers dat BOVAG-leden hier verantwoordelijk mee om gaan." In aanloop naar het Catshuisoverleg en de persconferentie van dinsdag 23 februari ontwikkelde BOVAG een routekaart voor een verstandige, stapsgewijze heropening van de diverse deelbranches die BOVAG vertegenwoordigt. Deze routekaart is gedeeld en besproken met de relevante ministeries, VNO/NCW en MKB Nederland en staat hier.