BOVAG: winkelen op afspraak verstandige eerste stap

BOVAG: winkelen op afspraak verstandige eerste stap

BOVAG vindt 'winkelen op afspraak' een verstandige en werkbare eerste stap op weg naar volledige heropening van de retail. Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG: "We hebben alle begrip voor de voorzichtigheid die het kabinet ten toon spreidt, we zitten nu eenmaal in een moeilijk te beteugelen pandemie."

Ten Broeke ziet dat de impact van de lockdown op ondernemers en consumenten groot is. "Wat ons betreft moet het mogelijk worden om op afspraak in de showroom een fiets uit te zoeken. Dat hoeft geen impact te hebben op verspreiding van het virus, mits alle veiligheidsmaatregelen, zoals triage (uitvraag gezondheid), afstand en hygiëne in acht worden genomen. Dit kan een verstandige eerste stap zijn om ondernemers en hun klanten soelaas te bieden."


Deze artikelen over de lockdown moet je zeker lezen:


Online en op afstand kopen voor veel mensen een drempel

Kopen en afleveren van bijvoorbeeld een auto, motor, fiets, caravan of camper op afspraak is momenteel problematisch. Het kiezen van zo'n vervoermiddel - vaak een hele forse uitgave - is maatwerk en moet zorgvuldig gebeuren. BOVAG ziet nu de nodige terughoudendheid bij klanten omdat online, op afstand kopen voor veel klanten een nauwelijks te nemen drempel opwerpt. “Goed advies en goede voorlichting zijn cruciaal bij de keuze van een vervoermiddel. En dat kan prima 1-op-1 in een showroom of winkel. Op afspraak, in een tevoren vastgesteld tijdvak.”

BOVAG ontwikkelt routekaart

Han ten Broeke: "BOVAG roept het kabinet op om kopen in de showroom op afspraak en onder strikte voorwaarden snel mogelijk te maken. De BOVAG-protocollen – al ingeregeld vanaf de aanvang van de pandemie en helemaal up-to-date - zorgen immers dat BOVAG-leden hier verantwoordelijk mee om gaan." In aanloop naar het Catshuisoverleg en de persconferentie van dinsdag 23 februari ontwikkelde BOVAG een routekaart voor een verstandige, stapsgewijze heropening van de diverse deelbranches die BOVAG vertegenwoordigt. Deze routekaart is gedeeld en besproken met de relevante ministeries, VNO/NCW en MKB Nederland en staat hier.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.