'Juist nu investeren we in talent'

'Juist nu investeren we in talent'
Kevin, Jeroen en Juny (vlnr).

Samen met zijn zwager nam Jeroen Jansen vorig jaar een fietswinkel over. Ondanks de coronacrisis denkt hij goed na over strategische personeelsplanning. Drie vragen aan Jeroen Jansen.

In de zomer van 2019 heb je een fietswinkel overgenomen. Op dit moment zitten we middenin de coronacrisis. Wat betekent dat voor de bedrijfsvoering?

“Een eigen fietswinkel was altijd al mijn droom. Samen met mijn zwager Juny kon ik die droom waarmaken. Hij is verantwoordelijk voor de werkplaats, ik richt mij voornamelijk op de verkoop. Ondanks de coronacrisis gaat het werk in de winkel en de werkplaats gewoon door. Daarom hebben we besloten om een nieuwe medewerker aan te nemen.”

Wie is Jeroen?

Naam: Jeroen Jansen
Leeftijd: 26
Bedrijf: Jansen Tweewielers Vianen
Opleiding: Eerste Fietstechnicus, diverse aanvullende trainingen, APK Keurmeester Licht

Waarom ben je juist nu bezig met strategische personeelsplanning?

“Nu en na de crisis blijven goed opgeleide vakmensen schaars. Kevin is jong en gemotiveerd om het vak te leren. Hij is erg leergierig. Hij kijkt in zijn vrije tijd op  Youtube hoe je versnellingen en remmen afstelt. Hij herinnert mij aan mijzelf toen ik jong was. We willen hem graag helpen om zijn talenten verder te ontwikkelen.”

Het is de eerste keer dat jullie iemand aannemen.  Hoe ondersteunen jullie Kevin met zijn ontwikkeling?

“Een jonge fietstechnicus begeleiden is nieuw voor ons. Adviseur werkgeverschap Henk Korporaal van OOMT heeft ons geholpen om de juiste opleiding voor Kevin te vinden. "

Personeelsplanning

Heb je vragen over personeelsplanning? Of wil je zelf een opleidingsplan opstellen? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

"In september begint Kevin aan de opleiding Tweede fietstechnicus en komt hij fulltime bij ons in dienst. Op advies van Henk ga ik zelf aan de slag met de leermeesteropleiding. Als Kevin naar school gaat, wil ik dat het bord ‘Erkend Leerbedrijf’ naast de voordeur hangt.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT. 

OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.