Vernieuwd online bestelconcept Gazelle biedt kansen

Vernieuwd online bestelconcept Gazelle biedt kansen

De fietsvakhandel maakt dankbaar gebruik van Gazelles nieuwste service, bestaande uit een online bestelmodule en gratis thuisbezorging via de dealer. "Hiermee ondersteunt Gazelle ons in deze moeilijke coronatijd. Op onze beurt helpen we consumenten die winkelbezoek liever mijden", stelt Peter Hofstede van Hofstede Tweewielers.

Consumenten bestellen sinds afgelopen week fietsen op Gazelle.nl volgens het vernieuwde online recept. Consumenten vinken aan of ze de fiets zelf afhalen of thuisbezorgd willen krijgen. Als de keuze op de laatste optie valt, maakt de dealer de gekozen fiets rijklaar en bezorgt hij deze op het opgegeven adres.

Uiteraard geeft de dealer voorlichting over gebruik, zonder daarbij de geldende coronamaatregelen te schenden. Op deze manier spelen Gazelle en haar dealers in op de vraag van consumenten, die verzekerd blijven van de toegevoegde waarde van de tweewielerspecialist.

Nicky van der Hut: "Mooie kans"

Zo’n klant bind je voor langere tijd aan je zaak”

Nicky van der Hut van Profile Van der Hut in de Haagse wijken Loosduinen en Leyenburg was aanvankelijk terughoudend om deel te nemen aan het Gazelle-concept. “Ik was vooral gefocust op mijn winkels en wat er maatschappelijk gebeurt. Ik dacht: niet doen, dit is niet veilig. Onze medewerkers gaan dan de straat op, terwijl we juist zo veel mogelijk binnen moeten blijven. Maar goed, we staan met z’n allen voor een enorme uitdaging. Dus toen ik erover doordacht, wist ik: dit is een mooie kans. Het genereert omzet en je biedt extra service aan je klanten. We hoeven niet heel ver te rijden, hooguit tien kilometer. Je kijkt de klant in het gezicht aan en krijgt gelegenheid om je winkel positief onder de aandacht brengen. Zo’n klant bind je voor langere tijd aan je zaak.”
Al na een dag of twee kwam de eerste online bestelling via Gazelle.nl binnen. “We hebben de klant direct telefonisch benaderd. ‘We hebben gezien dat u een weborder heeft geplaatst. De fiets komt eraan. Heeft u bepaalde leverdag in gedachten?’ De aanpak zal voor iedere winkel anders zijn. Maar het is, denk ik, het meest krachtig als je direct rechtstreeks met de klant schakelt en ter bevestiging een teken geeft dat je met de bestelling bezig bent. Je blijft de klant zo in de hele customer journey volgen.”

Peter Hofstede: "Rol vakhandel blijft behouden"

"Klanten hoeven niet naar de winkel en de vakhandel behoudt zijn rol."

Ook Peter Hofstede, mede-eigenaar van de vier Achterhoekse filialen van Hofstede Tweewielers, is enthousiast. “Vrijwel alle tweewielerzaken zitten nu in hetzelfde schuitje. Het is rustig in de verkoop en je hebt een onmachtig gevoel. Je kunt nog zo hard werken en je best doen, maar het wordt niet direct beloond. Bij het filmpje van Gazelle over online bestellen en thuisbezorgen dachten we: hier is goed over nagedacht. Klanten hoeven niet per se naar de winkel en de vakhandel behoudt tegelijkertijd zijn rol en betekenis bij de fietsverkoop. We worden niet uitgeschakeld, maar juist geholpen.”

Hofstede Tweewielers vond de Gazelle-video dusdanig inspirerend dat het bedrijf er een eigen variant van heeft gemaakt. Dat filmpje siert nu de Facebook-pagina van de onderneming. Peter Hofstede: “Met een eigen bedrijfsbus, met ons logo er groot op, rijden we het beeld binnen. We stoppen voor het huis, leveren een nieuwe fiets af en respecteren daarbij de sociale afstand van anderhalve meter. De tekst in beeld vertelt dat we nieuwe fietsen gratis thuis afleveren. We deden al wel wat in thuisbezorging, maar we denken dat we er nog meer uit kunnen halen dan tot nu toe. Gazelle heeft ons op dat spoor gezet.”

Hoe werkt het online-bestelconcept?

  1. Consumenten kunnen online een nieuwe fiets uitzoeken, bestellen en betalen op gazelle.nl
  2. Via telefoon of een speciale chatfunctie op de website kunnen consumenten fietsadvies vragen aan de Gazelle-adviseurs
  3. Dealers krijgen na aankoop opdracht de geselecteerde fiets rijklaar te maken en uit te leveren

Dit artikel is gesponsord door Gazelle.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.