Auke Numan: 'Betere werkspreiding door het hele jaar heen'

Auke Numan: 'Betere werkspreiding door het hele jaar heen'
Auke Numan: “We zijn begonnen met het vastleggen van reparatietijden in ons softwarepakket."

Hoe voorkom je zomerpieken en winterdips ? Auke Numan en zijn team doen het met slimme planning en werkspreiding. OOMT hielp een handje.

Waarom zijn jullie begonnen met werkspreiding?

Auke: “De fietsbranche is een echte seizoensbranche. In de zomer is het druk en in de winter is het stil, dus heb ik nagedacht hoe we het werk beter konden spreiden.”

Hoe hebben jullie dat aangepakt? En wat levert het op?

Auke: “We zijn begonnen met het vastleggen van reparatietijden in ons softwarepakket. We weten precies hoe lang we gemiddeld met standaard werkzaamheden bezig zijn. Daardoor kunnen we alles beter inplannen. Vervolgens zijn we klanten actief gaan benaderen voor onderhoudsbeurten in de winter. Nu hebben we het hele jaar door een constante stroom werk.”
Sjoerd: “Toen ik hier net begon, moest ik wennen aan de strakke planning. Nu zou ik niet anders meer willen. Klanten komen ook in de rustige periode van september tot maart naar ons toe. Daardoor hoeven we in de zomer bijna nooit over te werken. Er is meer rust in de werkplaats en het is nooit te druk. Dat werkt prettiger.”

Fietstechnici Sjoerd Wijnhoven (l) en Sander Deenen.

Hoe reageren klanten op de nieuwe manier van werken?

Auke: “Klanten waarderen dat we bellen voor een afspraak. Dankzij de OOMT GastvrijheidsCheck en de tips van de OOMT adviseur werkgeverschap verkopen we onszelf en onze service beter aan klanten. We vragen vooraf of er bijzonderheden zijn en we vragen achteraf hoe het werkplaatsbezoek is bevallen. Sinds we op deze manier werken, is de klanttevredenheid toegenomen.”
Sander: “Je kunt nooit alles plannen, maar als een klus tegenzit, levert dat nooit meer stress op. Gemiddeld zijn we allemaal een half uur per dag bezig met plannen en nabellen, maar het voelt niet alsof het tijd kost. Het geeft juist rust, en het persoonlijke contact met klanten maakt het werk leuker.

Adviseurs

Werkspreiding en beter plannen zorgt voor minder stress en meer werkplezier. De OOMT-adviseurs helpen je daarmee op weg. Weten hoe? Ga naar www.oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk, telefoon 0800-0155

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.