Waarom zijn jullie begonnen met werkspreiding?
Auke: “De fietsbranche is een echte seizoensbranche. In de zomer is het druk en in de winter is het stil, dus heb ik nagedacht hoe we het werk beter konden spreiden.”
Hoe hebben jullie dat aangepakt? En wat levert het op?
Auke: “We zijn begonnen met het vastleggen van reparatietijden in ons softwarepakket. We weten precies hoe lang we gemiddeld met standaard werkzaamheden bezig zijn. Daardoor kunnen we alles beter inplannen. Vervolgens zijn we klanten actief gaan benaderen voor onderhoudsbeurten in de winter. Nu hebben we het hele jaar door een constante stroom werk.”
Sjoerd: “Toen ik hier net begon, moest ik wennen aan de strakke planning. Nu zou ik niet anders meer willen. Klanten komen ook in de rustige periode van september tot maart naar ons toe. Daardoor hoeven we in de zomer bijna nooit over te werken. Er is meer rust in de werkplaats en het is nooit te druk. Dat werkt prettiger.”
Hoe reageren klanten op de nieuwe manier van werken?
Auke: “Klanten waarderen dat we bellen voor een afspraak. Dankzij de OOMT GastvrijheidsCheck en de tips van de OOMT adviseur werkgeverschap verkopen we onszelf en onze service beter aan klanten. We vragen vooraf of er bijzonderheden zijn en we vragen achteraf hoe het werkplaatsbezoek is bevallen. Sinds we op deze manier werken, is de klanttevredenheid toegenomen.”
Sander: “Je kunt nooit alles plannen, maar als een klus tegenzit, levert dat nooit meer stress op. Gemiddeld zijn we allemaal een half uur per dag bezig met plannen en nabellen, maar het voelt niet alsof het tijd kost. Het geeft juist rust, en het persoonlijke contact met klanten maakt het werk leuker.
Adviseurs
Werkspreiding en beter plannen zorgt voor minder stress en meer werkplezier. De OOMT-adviseurs helpen je daarmee op weg. Weten hoe? Ga naar www.oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk, telefoon 0800-0155
Dit artikel is gesponsord door OOMT.