'Coaching geeft extra structuur aan ons personeelsbeleid'

'Coaching geeft extra structuur aan ons personeelsbeleid'

Hoe houd je gepassioneerde fietstechnici enthousiast aan het werk? Bert van Voorthuizen (49) van Joop van Voorthuizen Fietsen kiest voor een mix van technische trainingen, team-workshops en coaching.

Waarom werken jullie samen met OOMT?

“Het is lastig om goede fietstechnici te vinden. Vooral omdat we erg kritisch zijn. We zoeken vakmensen met echte passie voor het fietsvak. Binnen ons team hebben alle medewerkers een specialisme. Gemiddeld volgt iedere medewerker minimaal twee technische trainingen per seizoen. Naast individuele technische trainingen investeren we regelmatig in groepstrainingen en persoonlijke ontwikkeling. Vorig jaar hebben we de OOMT Gastvrijheidscheck gedaan, aangevuld met een teamworkshop en individuele coaching.”

Soms is het prettig als iemand anders meekijkt”

Waarom geven jullie zoveel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling?

“Niemand is hetzelfde. Binnen een team heeft iedereen andere talenten, andere vaardigheden en andere ontwikkelpunten. We praten regelmatig met elkaar over techniek, over samenwerking en over ontwikkelwensen . Omdat we elkaar vaak spreken, heb ik een duidelijk beeld van de persoonlijke ontwikkelpunten van iedere medewerker. Soms is het prettig als iemand anders meekijkt. Daarom hebben we vorig jaar een OOMT-coach uitgenodigd. De coach heeft voor iedereen een persoonlijk opleidingstraject gemaakt. Dat geeft extra structuur aan ons personeelsbeleid.”

Als de wereld verandert, moet je niet stilzitten en afwachten”

Wat leveren trainingen, workshops en coaching concreet op?

“Wat het oplevert, heb je als team zelf in de hand, vind ik. Mijn insteek is altijd: we doen samen een training en vervolgens bespreken we wat we er in het dagelijkse werk mee doen. Als je er geen handen en voeten aan geeft, is alles na een jaar weer precies zoals het was. Dan heeft het weinig effect. Als de wereld verandert, moet je niet stilzitten en afwachten. Dan moet je in beweging blijven. Trainingen en workshops houden je scherp. Hoe gecompliceerder fietstechniek wordt, en hoe kritischer klanten zijn, hoe mooier het voor ons is. Het maakt ons werk alleen maar interessanter.”

Meer weten over coaching? De OOMT-coaches staan voor je klaar. Ga naar www.oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk via 0800-0155 voor meer informatie.

Dit artikel is gesponsord door OOMT

OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.