“Velofollies is voor ons dé beurs vanwege het vroege tijdstip in het jaar. Als je rondloopt en interessante dingen ziet, is er nog tijd genoeg om daar met je assortiment op in te spelen. De beurs moet echter geen twee weken later plaatsvinden, want dan kan het al weleens te laat zijn. Alles hangt natuurlijk af van wanneer het voorjaar intreedt en mensen weer volop gaan fietsen”, zegt Nick Reijerkerk van Bike Totaal Wil Rullens uit het Brabantse Wouw.
Beurs bevestigt keuzes
Na het bezoek aan de laatste editie van Velofollies hoefde Reijerkerk geen grootse wijzigingen in zijn assortiment door te voeren. “Maar ook dán is Velofollies voor ons geslaagd. Want dan bevestigt de beurs de keuzes die we eerder hebben gemaakt. Voor ons was het dus geen spannende beurs. We hadden genoeg tijd om over de vloer rond te lopen en van de gemoedelijkheid en sfeer te proeven. Het is altijd leuk om te zien wat Belgische en kleinere distributeurs aan bezoekers presenteren. En ook om jouw assortiment te vergelijken met producten van concurrerende merken: wat hebben zij te bieden?”
Onderdelen en accesoires
Reijerkerk, die de vrijdag als favoriete dag heeft vanwege de avondopenstelling, is bij het bezoek aan Velofollies vooral gefixeerd op onderdelen en accessoires. “Op een beurs neem ik niet zo gemakkelijk een besluit om andere fietsen erbij te nemen. Daar wil ik meer tijd voor uittrekken”, zegt hij. “Wel ga ik bij zo veel mogelijk van onze merken langs. Puur om te netwerken. En vaak zijn er leuke aanbiedingen op producten uit het vorige collectiejaar. Leveranciers die te veel van iets hebben ingekocht, moeten daarvan af. Voor ons kan de opkoop van restpartijen interessant zijn.”
Flandrien-gevoel en beleving
“We gaan ieder jaar naar Kortrijk, net zoals we naar alle andere fietsbeurzen in de Benelux gaan. Maar Velofollies is voor ons misschien wel de fijnste van allemaal. Als je daar bent, krijg je het Flandrien-gevoel dat bij de koers hoort. Er is meer beleving en emotie dan bij andere beurzen en er hangt een Bourgondische sfeer. Dat is niet per se noodzakelijk om zakelijk gezien een goede beurs te hebben, maar wel heel prettig en aangenaam”, zegt Ivo Hurkmans, eigenaar van Cyclewear.eu in Budel. “Met onze winkel zitten we op heel korte afstand van de Belgische grens. Een groot deel van ons clientèle komt ook uit België. Dus is het voor ons zaak om te weten waar de markt zich aldaar mee bezighoudt. Veel van onze fabrikanten, distributeurs en leveranciers zijn in België gevestigd en zijn op Velofollies van de partij. Dat maakt de beurs praktisch, want je kunt al die partijen in relatief korte tijd bezoeken.”
Onderhoud van het netwerk op Velofollies
Onderhoud van het netwerk is de belangrijkste reden voor Cyclewear.eu om Velofollies aan te doen. “We doen niet heel veel zaken, tenzij er ergens een leuke aanbieding is. Dat is ook logisch, want alle orders voor het volgende seizoen zijn halverwege januari al geschreven”, zegt Hurkmans. “Wel gebruiken we Velofollies om inspiratie op te doen en de horizon te verbreden. Soms ontdek je zelf iets, soms word je getipt. Er is eigenlijk altijd wel een coole gadget of accessoire die je daar voor het eerst treft en later besluit in het assortiment op te nemen.”
Verkoopargumenten
Ronald Mutsaars van Mutsaars Bikes uit Schijndel is inmiddels twee keer op Velofollies geweest en ook komend jaar is hij erbij. “Eigenlijk is het heel simpel: we zijn gespecialiseerd in sportieve fietsen. Van dat segment is op Velofollies van alles te zien. Ons type winkel is gebaat bij een sportieve beurs als Velofollies. Daarbij is de timing, kort voor de start van het nieuwe fietsseizoen, prima. Ik merk aan mezelf dat ik om die reden andere beurzen links laat liggen”, zegt hij.
Kijkje in de keuken van concurrerende merken
Alle merken die voor Mutsaars Bikes belangrijk zijn, zijn vertegenwoordigd. “Alleen AGU stond er afgelopen jaar niet”, zegt Mutsaars. “Dat was jammer, maar geen onoverkomelijk probleem. Want bij de merken die we al voeren, ga ik langs om snel een handje te schudden. Het merendeel van de tijd besteed ik juist aan andere merken. Ik neem graag een kijkje in de keuken van concurrerende
merken die we niet voeren. Wat hebben zij te bieden en welke onderscheidende verkoopargumenten hebben deze producten?”
'Je moet scherp zijn'
Het is niet dat Mutsaars tijdens zo’n beurs direct in zee gaat met een nieuwe partij. “We zijn juist heel merkvast. Maar je moet wel scherp zijn. Velofollies is een ideaal moment om vrij anoniem je huiswerk te doen. Je hebt niet te maken met een vertegenwoordiger die in jouw zaak iets probeert te verkopen en kunt rustig alle producten bekijken. Meestal reis ik op donderdag aan. De ring van Antwerpen is in de ochtendspits niet de fijnste plek. Dan ben ik op vrijdagochtend als een van de eerste binnen en kan ik de hele dag ongestoord m’n werk doen.”
Dit artikel is gesponsord door Kortrijk Xpo