Bike Totaal Van Hulst: Medewerkers bepalen klanttevredenheid

Bike Totaal Van Hulst: Medewerkers bepalen klanttevredenheid

Het beste fietsbedrijf van de regio zijn. Dat is de missie van Bike Totaal Van Hulst. De eigenaren maken intensief gebruik van trainingen, workshops en coaching om dit doel te bereiken. Het programma Werken aan werkgeverschap van BOVAG, Innovam en OOMT ondersteunt hen daarbij.

Bike Totaal Van Hulst bestaat meer dan 60 jaar. Van een fietswinkel in Warmond is het bedrijf uitgegroeid tot een keten met filialen in Leiden, Oegstgeest en Sassenheim. In de huidige veeleisende markt is klanttevredenheid van het allergrootste belang. De eigenaren van de fietswinkel lopen zelf mee op de werkvloer en maken intensief gebruik van training en coaching voor het bereiken van hun doel: het beste fietsbedrijf van de regio worden. “Wij hebben duidelijke ideeën over klantgerichtheid en service”, vertelt Pierre Sikking.

“Maar we doen het niet alleen. Onze medewerkers zijn de schakel tussen het bedrijf en onze klanten. Als we het beste fietsbedrijf willen zijn, dan lukt dat alleen als we de beste medewerkers hebben.”

WePowerPeople

Tijdens zijn leermeesteropleiding twee jaar geleden kwam Pierre in contact met Paul Wagenaar van Innovam. Dat was het begin van een vruchtbare samenwerking. “Ons doel is een zo hoog mogelijke klanttevredenheid. Dat begint met actuele vakkennis zodat een reparatie in één keer goed gaat. Maar het is ook belangrijk dat het team goed samenwerkt en duidelijk communiceert. Met elkaar en met klanten.”

Op basis van onze behoeften werd een opleidingsplan opgesteld om deze doelen te bereiken.” Het team van Bike Totaal Van Hulst begint met een aantal technische en commerciële trainingen bij Innovam. De eigenaren melden zich bij Innovam voor WePowerPeople, een begeleidingstraject voor personeelsmanagement. Een tip van Paul Wagenaar brengt Pierre in contact met OOMT. “We willen niet alleen inzetten op technische en commerciële trainingen. Voor klanten maak je het verschil met gastvrijheid, heldere communicatie en goede samenwerking. Daar sluiten de workshops van OOMT goed bij aan.”

Zichtbare resultaten

Met de hulp van OOMT gaat het team aan de slag met verschillende workshops. De nadruk ligt op talentontwikkeling, samenwerking en coaching. Pierre Sikking: “We hebben de OOMT Gastvrijheidscheck gedaan, en daarna de workshop Automotive Got Talent. Daar kwam uit dat de klantcommunicatie beter kon. Dat hebben we opgepakt met de workshop Door de ogen van de klant en de training Communiceren voor technici.”

De resultaten van deze trainingen en workshops zijn duidelijk zichtbaar in de praktijk, vindt hij. “We werken sneller en effectiever samen en de interne en externe communicatie loopt soepeler. Het mooie is: we durven elkaar erop aan te spreken als het beter kan. Niet als kritiek op elkaar, maar als een manier om het samen beter te doen. We zien het ook terug aan de klanttevredenheid. Sinds we zijn begonnen met trainen, worden we beter beoordeeld. De samenwerking met Innovam en OOMT heeft daar een grote bijdrage aan geleverd. Innovam en OOMT vullen elkaar goed aan. Van die combinatie maken we graag gebruik.”

WERKEN AAN WERKGEVERSCHAP: INVESTEER IN JE TEAM

Een goed team is goud waard. Maar hoe kom je aan de juiste mensen, hoe vergroot je de betrokkenheid en hoe zorg je dat medewerkers in de toekomst hun werk goed kunnen blijven doen? Door te investeren in vakmensen. Zorg dat ze bijblijven en laat ze groeien! Onder de naam ‘Werken aan Werkgeverschap’ verzorgen BOVAG, Innovam en OOMT trainingen, coaching en praktische tools die je hierbij ondersteunen. Kijk voor meer informatie op www.werkenaanwerkgeverschap.nl

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.