Hoe blijf je in contact met de klant? Tip 3

Hoe blijf je in contact met de klant? Tip 3

Consumenten zijn tegenwoordig goed geïnformeerd en stellen steeds hogere eisen aan service en kwaliteit van uw winkel, personeel en producten. Succesvol zijn en blijven in deze snel veranderende markt vergt een andere manier van ondernemen. In contact blijven met uw klanten is daarin van groot belang. Hoe doet u dat?

Dynamo Retail Group heeft speciaal voor tweewielerwinkels een serie tips opgesteld om dat contact met de klant goed te houden.

De eerste tip leest u hier terug: Leg service en onderhoud voor de fiets die u verkoopt op voorhand vast. En hier kunt u de tweede tip lezen: Blijf relevant voor uw klant.

Eenduidige marketing

De derde en laatste tip om in contact te blijven met de klant is: eenduidige marketing.
Vóór het internettijdperk was er maar één kanaal en dat was de winkel waarin al het contact met de klant persoonlijk was. Tegenwoordig krijgen en halen consumenten informatie uit veel verschillende kanalen zoals websites, e-mailnieuwsbrieven, folders, radio, tv en social media. Het is dus belangrijk om de consument binnen al deze kanalen op dezelfde manier te benaderen en informeren.
Een goede omnichannel strategie kenmerkt zich door een flexibele organisatie die de klant centraal stelt, zonder afhankelijk te zijn van tijd, plaats en kanaal. Door dezelfde relevante en direct beschikbare informatie te bieden, beleeft de consument een consistente ervaring op alle manieren waarop u uw winkel onder de aandacht brengt.

Wat is het onderscheidend vermogen van uw winkel?

Door voortdurend uw kernwaarden in marketinguitingen uit te dragen en uit te gaan van uw eigen kracht, kunt u zich onderscheiden van de concurrentie. Door verschillende media te combineren (landelijk en lokaal, online en offline) en zoveel mogelijk te leren over uw klant, wordt de klantbeleving beter. U kunt immers uw communicatie op die manier laten aansluiten op uw klanten. Hoe meer klantdata u beschikbaar heeft, hoe relevanter u de communicatie kunt maken. Door de inzet van die klantdata is er een grotere kans op conversies en neemt de gemiddelde waarde per verkoop toe.

Formules maken keuzes op basis van data

De formules Bike Totaal en Profile ‘de Fietsspecialist’, beide onderdeel van Dynamo Retail Group, maken aan de hand van geotype-data keuzes voor artikelen in campagnes, de selectie van postcodes voor folderverspreiding en het bepalen van de media inzet zoals tv, radio en online.
Sébastiaan van Breemen, projectleider e-commerce bij Dynamo Retail Group: “De informatie over onze klanten en al onze winkels helpt ons om een evenwichtig assortiment samen te stellen. Daarom vormt category management een belangrijke rol in ons dienstenpakket."

Het is belangrijk dat consumenten weten wie we zijn, wat we doen en waarom ze bij ons moeten kopen”

Van Breemen: “Vervolgens is het belangrijk dat consumenten weten wie ‘onze’ ondernemers zijn, wat zij doen en waarom ze daar moeten kopen. In de winkel maken we met onze service het verschil ten opzichte van concurrenten en dat moet ook online duidelijk gecommuniceerd worden. Daar vindt immers een belangrijk deel van het oriëntatieproces plaats. Ons unieke service- en onderhoudspakket versterkt de binding met onze klanten, waardoor zij vaker in de winkel komen en meer uitgeven. We brengen offline en online dichter bij elkaar door bijvoorbeeld het tonen van een gepersonaliseerd aanbod en het laten zien van actuele winkelvoorraden in de webshop.”­­­

Dit artikel is gesponsord door Dynamo Retail Group.

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."