Scootertrainingen maken je bedrijf klaar voor de toekomst

Scootertrainingen maken je bedrijf klaar voor de toekomst

Injectiesystemen. Euro 4 en Euro 5. E-scooters en elektronicadiagnose. Het vereiste kennisniveau in de scooterwerkplaats stijgt. Hoe zorg je dat jouw medewerkers alle ontwikkelingen bijhouden? Met de nieuwe scootertrainingen van de Tweewieler Academy maak je jouw bedrijf en jouw team klaar voor de toekomst.

Tweetaktmotoren, carburateurs en geen emissiesystemen. Voorheen was scootertechniek behoorlijk overzichtelijk. Tegenwoordig is dat anders. Viertaktmotoren, Euro 4 en Euro 5, injectie en elektronica maken scooters schoner en  ingewikkelder. Daarom hebben BOVAG, RAI Vereniging, Innovam en OOMT samen vier nieuwe trainingen en twee nieuwe branche-examens ontwikkeld voor scooterbedrijven.

Technische ontwikkelingen gaan razendsnel

“De technische ontwikkelingen in de scooterbranche gaan snel”, vertelt Christa Grootveld, branchemanager BOVAG-afdeling Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. Veel scootertechnici kunnen goed sleutelen. Door alle veranderingen groeit de behoefte aan specialistische kennis van injectiesystemen, emissiesystemen, elektronica en diagnose. Grootveld: “De wereld verandert, klantgedrag verandert en techniek verandert. Met verouderde vakkennis wordt het steeds lastiger om aan de allernieuwste scooters te werken, specialistische reparatiewerkzaamheden uit te voeren en daarnaast je klanten tevreden te houden.”

Praktische trainingen

Waarom vinden de vier partijen het zo belangrijk dat scootertechnici blijven trainen? “In de scooterwerkplaats is jarenlang weinig veranderd”, constateert Grootveld.

Sleutelwerk blijft altijd bestaan, maar het werk verschuift sterk richting elektronica”

“Daardoor was er weinig behoefte aan bijscholing. Nu verandert er in korte tijd heel veel. Sleutelwerk blijft altijd bestaan, maar het werk verschuift sterk richting elektronica. Wil je jouw bedrijf toekomstbestendig houden, dan heb je nieuwe vakkennis nodig.” De Tweewieler Academy heeft daarom vier technische trainingen ontwikkeld.
“We willen scootertechnici enthousiast maken om te leren”, zegt Robbert Jan van den Berg van de Tweewieler Academy. “De trainingen zijn praktijkgericht. Deelnemers hoeven niet urenlang te studeren in boeken. Ze gaan meteen aan de slag onder begeleiding van een ervaren trainer.”

Nieuwe trainingen en examens

Van elektrotechniek en injectiesystemen tot diagnose en e-scooters, met de scootertrainingen van de Tweewieler Academy maak je jouw bedrijf klaar voor de toekomst. De Tweewieler Academy verzorgt ook trainingen over klantcommunicatie en praktisch leidinggeven.

Ga naar www.tweewieleracademy.nl voor het aanbod en de trainingsdata en meld jezelf en je team aan!

Geen vooropleiding nodig

De nieuwe scootertrainingen heten Basis elektrotechniek, Injectie en carburatie euro 4/euro 5, Diagnose injectie en E-scooter. “We beginnen met actuele onderwerpen waar veel vraag naar is”, verklaart Van den Berg. “We bieden de trainingen aan op verschillende niveaus. Je hebt geen vooropleiding of vakdiploma nodig. Ook als je alleen praktijkervaring hebt, kan je jezelf inschrijven.”

Tijdens een proef afgelopen juli hebben twee scooterbedrijven de training Basis elektrotechniek gevolgd. Van den Berg: “De reacties varieerden van ‘ik wist niet dat leren leuk kon zijn’ en ‘je steekt er veel van op’ tot ‘dit hadden we eerder moeten doen’. Dat is precies wat we willen bereiken. We willen iedereen in de scooterbranche enthousiast maken om zich te ontwikkelen.”

Klaar voor uitdagende tijden

Christa Grootveld van BOVAG vult aan: “We weten allemaal dat het uitdagende tijden zijn voor scooterbedrijven. Met de trainingen helpen we ondernemers om beter te ondernemen en medewerkers om
zichzelf te ontwikkelen. De trainingen zijn door en voor de scooterbranche gemaakt. Daarom zou ik tegen iedereen willen zeggen: maak er gebruik van en schrijf jezelf in!”

Dit artikel is gesponsord door OOMT. 

OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.