'Vélovak 2019 gaat een ongekende editie worden'

'Vélovak 2019 gaat een ongekende editie worden'

De organisatie van Vélovak, de fietsvakbeurs van de Benelux op 22, 23 en 24 september 2019, is druk bezig met de voorbereidingen voor de aankomende editie. Op dit moment heeft Vélovak ruim 80 exposanten en staat er een mooi totaalaanbod voor de tweewielerwinkels van de Benelux.

Topaanbod op Vélovak

“Afgelopen editie hebben we de markt de efficiëntie van het B2B-platform Vélovak laten zien. Tweewielerwinkels hebben dit opgemerkt. Ook hebben verschillende spelers uit de markt hun vertrouwen gegeven aan Vélovak", zegt Head of Event Mascha de Bruin. Dit jaar kunnen de bezoekers bedrijven zoals ABUS August Bremicker Söhne KG, AGU, ANWB, International Mobility Group, KMC Chain Europe en Schwalbe Nederland B.V. verwachten. Ook kan men alle noviteiten zien van deelnemers als Altena Bike, BOHLT, Cyklab / Close the gap, ICC, KYMCO E-Bikes, Novatech International, SKS Germany, Timyo cycle BV, Vaude Sport en Willex. Er zullen veel nieuwe producten en diensten worden gepresenteerd. Denk hierbij aan het nieuwe multifunctionele slot Safemen van BusyBee, hippe kinderhelmen van Polisport en het Fietsdigitaal-softwarepakket van Schroer.

Scooters op Vélovak

Dit jaar staat er ook een geheel nieuw segment op Vélovak, namelijk brommers en scooters. Door het ontbreken van een B2B-event binnen dit segment en de behoefte hieraan vanuit de markt hebben merken als AGM scooters, BTC scooters en PePe Parts zich aangesloten. Ook het Rotterdamse merk BOHLT gaat hun nieuwste scooters presenteren. “Het is een lastige markt, maar we werken hard aan een zo volledig mogelijk aanbod, zodat elke tweewielerspeciaalzaak tevreden en goed voorbereid het nieuwe seizoen start”, aldus De Bruin.

Noviteiten-tijdens-VelovakBikepacking in Tweewieler Kennistheater

“Ook dit jaar werkt de organisatie van Vélovak samen met vakblad Tweewieler om de retailer voor te bereiden op 2020 en verder te helpen in zijn of haar ondernemerschap. Er zijn veel ondernemersvraagstukken en tweewieleronderwerpen waarop ingehaakt wordt. Onder andere het fenomeen 'bikepacking'. Dit is een onderwerp waar bikepacker en shopeigenaar Bas Rotgans iedere dag over zal vertellen. Hij geeft de retailer tips hoe er op bikepacking kan worden ingehaakt en welke producten je in je assortiment moet hebben. Ook vertelt hij hoe je klantadvies hierop kunt aanpassen. "Daarnaast zal hij ook de retailer helpen met praktische social media-tips tijdens zijn workshop. Die workshop heeft de opvallende titel ‘Ik snap geen r33t van Social Media’.” aldus marketing-coördinator, Gerard van Muijden.

Een andere spreker is niemand minder dan ex-wielrenner en succesvol CEO-productontwerper Piet van de Velde. Eerder heeft hij onder andere ontworpen voor Specialized, Trek, Rapha, Selle Italia, Selle San Marco, Batavus en Koga. Tijdens zijn sessie geeft hij uitleg waarom een consument voor een product kiest en wat een merk beweegt dat product te ontwikkelen.

Eke dag sessie OOMT

Ook OOMT geeft elke dag een sessie. Deze sessies gaan over nieuwe technologieën, de zakelijke kansen daarvan en wat de behoeftes bij afnemers zijn. Daarnaast hebben ook distributeur Juncker Bike Parts en leverancier in brandveiligheidskasten Denios onlangs bevestigd dat ze gaan spreken in het Tweewieler Kennistheater. Houd vooral de website van Vélovak in de gaten!

De titel 'Fietsenmaker van het jaar is echt van toegevoegde waarde op de je cv”

Vélovakman Award

Aankomende editie barst wederom de strijd los voor de eretitel 'Fietsenmaker van het jaar'. Eerder hebben er voorrondes plaatsgevonden bij hoofdsponsor Juncker Bike Parts in De Fietser in Ede. Tijdens de battles wordt dan ook gewerkt met het gereedschap van Unior Bike Tools. De opdrachten worden ontwikkeld door opleidings- en trainingsinstituut Tweewieler Academy. “Zo’n titel is echt van toegevoegde waarde op de je cv,” zegt Danny van den Bor, trainer bij de Tweewieler Academy. Op 22, 23 en 24 september zal iedereen ontdekken wie zich dé fietsenmaker van het jaar 2019 mag noemen.

Dit artikel is gesponsord door Easyfairs

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.