"Je leert meerwaarde aan klanten te verkopen"

"Je leert meerwaarde aan klanten te verkopen"
Tensen Tweewielers Westland haalde nuttige tips uit de OOMT GastvrijheidsCheck en de aansluitende workshop.

Tjem Tensen is gek op gemotoriseerde tweewielers én op zijn bedrijf. Naast verkoop, onderhoud en reparatie bouwt het bedrijf maatwerkscooters naar wens van de klant. "Goed luisteren naar klanten is van levensbelang. Van de OOMT-workshop hebben we geleerd hoe we onze meerwaarde beter aan onze klanten kunnen verkopen."

Voor brommer- en scooterliefhebbers is de showroom van Tensen Tweewielers Westland een lust voor het oog. In de toonzaal staan nieuwe en gebruikte modellen van alle bekende merken opgesteld. De moderne werkplaats staat vol met snorscooters, bromscooters en motorscooters. Op de website staan enthousiaste reacties van klanten.

Ondernemer Tjem Tensen heeft zijn zaken goed op orde. Toch meldde hij zijn bedrijf aan voor de OOMT GastvrijheidsCheck en de OOMT-workshop Door De Ogen Van de Klant. “Klanttevredenheid is in beweging. Vandaag doe je het goed en krijg je een goede beoordeling, morgen gaat er iets mis en is een klant niet blij. De GastvrijheidsCheck is een eenvoudige manier om te ontdekken waar je als team kansen laat liggen.”

Briefje kwijt

De mystery guest van OOMT bezoekt de scooterspecialist online en offline. De uitkomsten zijn positief. “We kregen positieve feedback over de website en de reactiesnelheid op e-mails. Voor de winkel kregen we een paar tips om de communicatie te verbeteren.” Tensen maakt werk van de tips en geeft het zeskopppige team op voor de OOMT-workshop ‘Door De Ogen Van De Klant’. Tijdens de workshop komen de opmerkingen uit het mystery-rapport aan bod.

Voor de winkel kregen we een paar tips om de communicatie te verbeteren”

“Als het druk is in de winkel, loopt de interne communicatie sneller mis. Wanneer een klant belt met een terugbelverzoek, schreven we vroeger de klantnaam op een briefje. Maar een los briefje raakt snel zoek. In de workshop kregen we de tip om afspraken en terugbelverzoeken op een groot whiteboard te schrijven. Dat doen we. Het whiteboard hangt in de werkplaats. We kijken er honderd keer per dag op en we vergeten geen afspraken meer.”

Een kick als het lukt

Een ander advies was om jezelf en je dienstverlening elke keer opnieuw te verkopen aan klanten. Tensen: “De scooterverkoop staat onder druk. Er is veel concurrentie. Als ondernemer denk je dan al snel dat je te duur bent. Terwijl dat helemaal niet zo is. De OOMT-adviseur gaf de tip om behalve het product ook onszelf aan de klant te verkopen. Door te vertellen hoe we werken, welke service we bieden, en door te verwijzen naar goede reviews op internet.”

Tensen en zijn team brengen de tips uit de workshop zo goed mogelijk in de praktijk. “Het blijft lastig om je verkoopstijl aan te passen. Maar het geeft een kick als het lukt. Klanten zijn echt niet allemaal prijskopers. Als je maar goed uitlegt wat je voor de prijs doet.” Wat heeft Tensen van de workshop geleerd? “Er zitten veel leermomenten in. Van de tien punten heb je er zeven onder controle en kunnen er drie beter. Dat proberen we elke dag samen te doen. We leren elke dag iets nieuws.”

OOMT GastvrijheidsCheck: online en offline

De GastvrijheidsCheck van OOMT is dé gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven. Met de OOMT GastvrijheidsCheck krijgen deel­nemers snel en eerlijk inzicht in de klantbeleving van hun bedrijf – in de winkel, werkplaats en online. Wil je weten hoe jouw bedrijf ervoor staat als het om gastvrijheid gaat? Meld je dan snel aan. Dat kan via www.oomt.nl/gastvrijheidscheck of via tel. 0800-0155.

Dit artikel is gesponsord door OOMT. 

OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.