Ruim dertig jaar geleden etaleerde ik bij een nette fietsenmaker die - gekleed in ribbroek en glas-in-lood overhemd met immer schone handen - voornamelijk Sparta Miami’s, Spartamets en Tomos brommertjes verkocht. De zaak floreerde: hoge verkoopcijfers met een hoog rendement. Als ik daar een fietstas en een regenpak etaleerde, explodeerde de verkoop.
Het luiheid veroorzakende gemak
Wat jaren later werkte ik ook veel bij Batavus-dealers die met de Intermezzo, Best Break, Crescendo, Green Parks, Entrada en weet ik veel welke namen er nog meer op stonden, heel veel van hetzelfde boden. Naast het luiheid veroorzakende gemak dat de bedrijfsfietsregeling de branche bood, kwamen er steeds meer handelaren die juist deze fietsen tegen lagere prijzen gingen aanbieden. Kleine winkeliers konden en wilden vaak niet tegen het opkomende prijsgeweld op. Ook toen ontstonden er merken die de markt overspoelden met veel van hetzelfde. Wijlen Altra is daar maar 1 voorbeeld van.
Gaandeweg werden fabrikanten en dealers uit elkaar gedreven en ontstonden er formules waarin men zowaar geloofde. Volledig zelfstandig opererende winkeliers werden steeds zeldzamer. Veel fietsenmakers gingen zichzelf opeens ondernemer noemen. Voor veel fietswinkeliers is, uiteindelijk, Dynamo Retail Group tot een zeer nuttige partner uitgegroeid. ZEG is voor veel lekker eigenwijze fietsverkopers een - soms- handige inkooppartner.
Zo rot als ongekoelde vis? Absoluut niet!
Een aantal inkoopgroepjes werken fijn samen. Ik las elders dat de fietsbranche zo rot is als ongekoelde vis. Ik ben het daar niet mee eens. De branche is juist steeds professioneler geworden. Positief denken is eenvoudiger dan zwartkijken. Ik werk bij fietsverhuurders die niet rommelen en alleen maar blinkende e-bikes en fietsen tegen de hoofdprijs verhuren en zeer succesvol zijn. Ik werk ook bij grote winkels die - met soms een aanbieding - veel verkopen, bij kleine(re) winkels die een zeer goede reputatie hebben, bij een paar stuntende aanbieders en bij een aantal gespecialiseerde zaken. De omzet en het rendement is bij al deze winkels gestegen.
Het draait om de ondernemer
Winkels die zijn blijven hangen in het verleden, doen het niet zo goed. Ik merk dat de winkels met een uitgekiend assortiment en warme dekens, een goede after sales en waar merk-vertegenwoordigers goed met de detaillist samenwerken succesvol ondernemen en elk jaar een plus laten zien. Het aantal merken is explosief gestegen. Merken komen en merken gaan. Gelukkig geldt dat niet voor een aantal topmerken. Ook formules kwamen en verdwenen weer. Het blijft toch om de ondernemer zelf draaien. Ik voorspel, voor de zoveelste keer, dat 2019 een topjaar gaat zijn. Veel succes met het begin van dit mooie voorjaar!