“We hanteerden een nogal gevarieerd beleid met verschillende deadlines voor bestellingen, wisselend per dealer. Voor alle dealers gold een sluitingstijd van 17.00 uur en voor sommige 19.00 uur. Eens per week was er een koopavond met een besteltijd tot 21.00 uur. Hier hebben we van geleerd. We zagen dat het beter was de besteltijd ruimer te maken, vandaar dat we het als eerste stap voor een grote groep klanten mogelijk maken om tot 21.30 uur bestellingen te doen”, zegt Anton Nijhuis van Juncker.
Meer gemak
“De ruimere besteltijd past bij de service van Juncker Bike Parts die van een zo hoog mogelijk niveau moet zijn. Voor de gemiddelde fietsenzaak is het prettiger om een minder strakke deadline te hebben. Overdag is het druk in de winkel en dan kom je niet altijd aan je voorraad en bestellingen toe. Met de ruimere besteltijd kunnen ondernemers op hun gemak ’s avonds, als ze met het gezin al aan tafel hebben gezeten, de bestellingen doen die ze de volgende dag per se nodig hebben”, stelt Nijhuis.
“Daarnaast sluiten we met deze service aan bij een algemene trend die je overal terugziet. Winkels zijn niet meer traditioneel van negen tot vijf open; ze hebben ook ’s avonds hun deuren geopend. Sommige winkels kiezen voor service aan huis met een servicebus of een omnichannelbenadering en leveren ook online hun producten. Dan moet de voorraad haast 24 uur per dag aangevuld kunnen worden. We zijn een one-stop-shop en willen onze brede productgroepen van 180 merken leveren op de momenten dat daaraan behoefte is.”
Nieuw: voicepicking
Juncker Bike Parts ziet dat de bestelpiek met het verruimde bestelbeleid naar later op de avond verschuift. Het bedrijf kan een bulk aan late bestellingen met gemak aan doordat het processen anders heeft ingericht. Zo maakt Juncker Bike Parts al langer gebruik van het Autostore systeem, een gerobotiseerd systeem van orderpicking.
Zwaardere pakketten en die met een groter volume werden eerst nog met de hand gepakt, maar dat werk heeft Juncker eenvoudiger gemaakt met behulp van voicepicking.
Nijhuis: “Onze medewerkers dragen daarbij een headset op hun hoofd. Zij horen naar welke afdeling zij moeten lopen om de bestelling te pakken. Eenmaal op de afdeling noemt de medewerker een controlegetal en hoort hij precies wat hij voor de klant moet rapen. De foutmarge wordt op deze manier kleiner, er hoeft niet eerst meer een papieren pakbon geprint te worden en het werk wordt veiliger, want de medewerker heeft dankzij de headset beide handen vrij in plaats van een handscanner in zijn of haar hand.”
Routeoptimalisatie
De medewerkers van Juncker werken door tot alle bestellingen zijn verwerkt. Aan het eind van de avond vindt de overdracht plaats naar logistiek partner DHL. Ook DHL heeft routes geoptimaliseerd om de levering in heel Nederland, België en Luxemburg mogelijk te maken.
Dit artikel is gesponsord door Juncker Bike Parts.