De tweewielerbranche verandert. Niet tijdelijk, maar structureel. Denk aan de onstuitbare opkomst van elektrische fietsen en scooters, kritische klanten, internetconcurrentie en een tekort aan vakmensen. “Iedereen worstelt met dezelfde vragen. Wat kan ik doen om de werkplaats toekomstbestendig te maken? Hoe gastvrij is mijn winkel? Hoe kan ik geschikte medewerkers vinden en binden?” Ondernemers en medewerkers worden zich bewuster van de veranderingen binnen hun vakgebied, merkt Verkerk: “Ondernemers zijn benieuwd hoe hun bedrijf scoort op gastvrijheid. Veel fietstechnici willen zichzelf specialiseren, bijvoorbeeld in e-bike diagnose. Aan de verkoopkant zijn ondernemers bezig met uitstraling en klantvriendelijkheid. Ze willen weten hoe ze presteren op het vlak van gastvrijheid.”
Inhaalslag
Als adviseur staat Joyce Verkerk klaar met raad en daad. Ze ziet dat de tweewielerbranche bezig is met een inhaalslag. “Een groeiende groep bedrijven en mensen denkt na over de toekomst. Daardoor is er meer aandacht voor vakkennis en talentontwikkeling.” Haar organisatie ondersteunt tweewielerbedrijven met loopbaancoaching, de OOMT GastvrijheidsCheck en teamworkshops. Daar is veel vraag naar: “De tweewielerbranche is een diverse branche. Er zijn ketens met meerdere vestigingen en eenmanszaken. Of je nu een groot of klein bedrijf bent, de uitdagingen zijn hetzelfde: nieuwe trends op tijd herkennen en omzetten in actiepunten. Mensen die hun talenten gebruiken, hebben meer werkplezier en zijn aantoonbaar productiever. Als organisatie kun je daardoor slagvaardiger met veranderingen omgaan.”
Gewoon beginnen
Zelfs kleine stappen maken grote verschillen, stelt Verkerk vast. Soms is het voldoende om regelmatig met elkaar te praten, te klankborden en focus aan te brengen. “Tijdens een teamworkshop vertelde een fietstechnicus dat hij graag leermeester wilde worden. Alleen durfde hij dat niet aan zijn leidinggevende te vertellen. Terwijl zijn leidinggevende overwoog om leerbedrijf te worden. Alleen wisten ze dat niet van elkaar omdat ze zich daarover weinig naar elkaar uitspreken.”
Een andere vraag die ze regelmatig krijgt, gaat over gastvrijheid. “Steeds meer tweewielerbedrijven doen de GastvrijheidsCheck. Ze willen weten waar ze staan met klantvriendelijkheid en hoe ze de gastvrijheid verder kunnen vergroten.” Voor medewerkers en ondernemers die nadenken over verandering, maar niet weten waar ze moeten beginnen, heeft Verkerk een tip. “Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Stel jezelf de vraag waar je heen wilt en neem contact op. We helpen je graag op weg.”
OOMT: GastvrijheidsCheck tot loopbaancoaching
Verandering in je bedrijf of in je werk. Ontdekken welke (verborgen) talenten je in huis hebt. Weten hoe je scoort met gastvrijheid. Leermeester of Leermaster worden. OOMT staat voor je klaar met praktische adviezen en oplossingen. Van loopbaancoaching tot workshops, met de ondersteuning van OOMT maak je jezelf en jouw bedrijf klaar voor de toekomst. Meer weten? Kijk op oomt.nl
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met OOMT.