OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

De RI&E helpt bedrijven risico’s op de werkvloer te herkennen en te begrijpen waar verbeteringen nodig zijn. Bij een RI&E draait het om veiligheid en gezondheid – ook voor de langere termijn, zoals werken met gevaarlijke stoffen en geluid. Ook heeft de RI&E aandacht voor werkdruk en ongewenst gedrag. Situaties die ook bij de tweewielerbedrijven kunnen voorkomen. “Een RI&E moet actueel, volledig en betrouwbaar zijn. Vroeger werd een RI&E door een deskundige opgesteld, maar vaak was dat geen branchespecialist. Door zelf een RI&E op te stellen, krijg je inzichten waar de schoen in jouw bedrijf wringt”, legt Mirjam van der Kooij uit. “Daarbij leg je eigenlijk het arbowetboek over je bedrijf heen en kijkt waar het misgaat," zegt de adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT. “Weet je wat de risico’s zijn? Dan weet je waar je mee aan de slag moet.”

Preventief werken

Alle bedrijven die minimaal één medewerker hebben, moeten wettelijk een RI&E uitvoeren. Dat kan trouwens ook een stagiair of een student zijn. Zo’n RI&E helpt ondernemers om hun rol bij goed werkgeverschap te vervullen. “Het is niet alleen een momentopname, maar ook een kans om preventief te werken”, zegt Mirjam van der Kooij. “Hoewel niemand op een RI&E zit te wachten, ontdek je hiermee vaak een aantal cruciale zaken waarover je als werkgever na moet denken. Daarmee voorkomt een RI&E niet alleen problemen, maar bespaar je op de lange termijn ook kosten. Daarbij komt dat de huidige generatie medewerkers steeds hogere eisen stelt aan een werkplek. Want zeker bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt wordt daar nog meer op gelet. Het aanbieden van gunstige arbeidsomstandigheden helpt om medewerkers te behouden en aan te trekken. Je wilt een werkplek bieden waar mensen met plezier werken.” 

Efficiënt en toekomstgericht 

Bij een RI&E valt vaak winst valt te behalen bij arbeidsomstandigheden, hoewel het soms lastig is omdat de reikwijdte breed is. Hiervoor biedt het gedigitaliseerde RI&E-systeem uitkomst. Deze helpt met het opstellen van een branchegerichte RI&E, waarachter een arbo-managementsysteem zit. Daar komt vervolgens een Plan van Aanpak uit. “Het koppelt maatregelen aan knelpunten en deze kunnen worden gekoppeld aan medewerkers, stuurt herinneringen en voorkomt dat belangrijke verbeterpunten blijven liggen. Hoewel de digitale overstap soms spannend lijkt, is het systeem heel gebruiksvriendelijk. Met een klein zetje en een korte uitleg kan iedereen met dit systeem aan de slag," benadrukt Mirjam van der Kooij.  Naast een kostenbesparing is er direct inzicht in verbeterpunten, zoals werken met gevaarlijke stoffen of fysiek zwaar werk. "Veel gaat al goed, maar doel is om binnen de organisatie te kijken naar wat beter kan."

Hoe helpt OOMT?

Hoewel het opstellen van RI&E laagdrempeliger is geworden, vinden sommige ondernemers het lastig om hiervoor tijd vrij te maken of vinden ze begeleiding prettig. Daarvoor biedt OOMT een workshop ‘RI&E in een halve dag’. Tijdens een middag- en avondgedeelte sparren ondernemers met elkaar, waarna ze met een ingevulde RI&E naar huis gaan. Mirjam van der Kooij: “Deelnemers gaan naar huis met een duidelijk plan om de werksituatie (nog) veiliger en gezonder te maken.” Daarnaast biedt OOMT ondersteuning via de Servicedesk, waar een specialist vragen beantwoordt.

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.

Arnold Koopmans, voorzitter vArnold Koopmans, voorzitter van de Gazelle Dealervereniging. (Foto: BOVAG)

Gazelle Dealervereniging praat over Gazelle Connect

De Gazelle Dealervereniging, die door BOVAG gefaciliteerd wordt, kijkt terug op een constructief jaar waarin het overleg met Gazelle goed is verlopen. In de bijeenkomsten passeerden vele Gazelle-specifieke onderwerpen de revue, waarbij Gazelle Connect een veelbesproken thema was.

Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB: 'sinds een paar maanden zien we de diefstalfrequentie stabiliseren.'

ANWB: 'We zijn op de goede weg in de strijd tegen fietsdiefstal'

Maatregelen om het fietsdiefstalprobleem in te dammen, werpen langzaamaan zijn vruchten af. Op basis van cijfers lijkt het erop dat de diefstalfrequentie zich stabiliseert. De ANWB is blij, maar juicht nog niet te vroeg. "We zoeken naar nieuwe mogelijkheden en willen ondernemers daarbij betrekken."