Hoe OOMT de groei van Herman Beleef Fietsen naar een hoger niveau tilde

Hoe OOMT de groei van Herman Beleef Fietsen naar een hoger niveau tilde

Een tweewielerwinkel beginnen, zonder enige ervaring in de branche. Dan is specifieke hulp welkom, zeker als de nieuwe winkel tijdens de coronacrisis open is gegaan. Jeroen van der Heide van Herman Beleef Fietsen riep de hulp van OOMT in: "Bij vrijwel iedere fase van ons jonge bedrijf."

Nadat ze hun schoonmaakbedrijf verkocht hadden, begonnen Herbert Korblet en Jeroen van der Heide een compleet nieuwe fietsenwinkel. In Nijverdal kochten ze een pand dat ze lieten verbouwen en ingericht werd als Scott Experience Center. In het najaar van 2020 openden ze hun deuren, tijdens de coronacrisis. “We hebben een bewuste keuze gemaakt voor één merk en dat heeft goed uitgepakt. Vrijwel al onze verkopen zitten in het sportieve segment, op een paar procent e-bikes na. Maar ook dat zijn sportieve modellen.”

Beginfase: Focus op verkoop

In het begin werd veel tijd en energie gestoken in het leren van de kenmerken van de branche en het draaien van de winkel. Daarbij lag de focus vooral op de verkoop. “We zijn de onderneming begonnen met z’n tweeën en met een monteur”, vertelt Jeroen van der Heide. “Die was afkomstig van een andere winkel, waar hij ervaringen met OOMT had opgedaan. Na drie maanden stelde hij voor om een oriënterend gesprek met OOMT aan te gaan. Maar ik wilde dat toen nog niet doen. We waren net gestart, wilden eerst maar eens gaan draaien. Bovendien dacht ik dat daar hoge kosten aan verbonden waren.”

Positieve gastvrijheidscheck

De winkel was direct succesvol en het personeelsbestand groeide. “Dat was een mooi moment om gebruik te maken van de GastvrijheidsCheck van OOMT, dat is de gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven. Hiermee kregen we een snel en eerlijk inzicht in de klantbeleving van ons bedrijf: zowel winkel, de werkplaats als online. Ook werden we bezocht door een mysteryguest. Uiteindelijk kregen we een positief verslag over ons bedrijf.” Na die GastvrijheidsCheck was er een tijdje weinig contact met OOMT. “Tot we vorig jaar deelnamen aan een training voor werkplaatsrendement”, zegt Jeroen van der Heide. “Daar ontmoetten we OOMT-adviseur werkgeverschap Paul Wagenaar weer, dat was trouwens een interessante training. Je moet weten dat we de eerste drie jaar vrijwel alleen maar de focus hadden gelegd op de winkel en het verkopen fietsen. De werkplaats liep wel, maar was niet rendabel.”

Dit jaar aandacht voor de werkplaats

Inmiddels is de winkel in Nijverdal bijna vier jaar open en is het personeelsbestand gegroeid naar zeven medewerkers. Dit jaar ligt de focus vooral op de werkplaats. “Daar werken drie fulltimers en die moet meer lonend worden. De vraag was hoe we ons team mee konden nemen bij deze veranderende focus? Een actief team met veel werkplezier, met als doel een rendabele aftersales. Dat is een doel voor dit jaar”, zegt Jeroen van der Heide ambitieus. Om dat te kunnen realiseren kwam Paul Wagenaar weer langs voor een gesprek over het belang van de werkplaats. “Daarbij hebben we gesproken over verantwoordelijkheden en eigenaarschap onder de medewerkers, met als doel hun betrokkenheid te vergroten. Ook keken we naar onze resultaten en vergeleken dat met andere zaken, zo konden we het effect ook op basis van cijfers meten. Ook intern kon ik dat goed gebruiken. De communicatie met de klant hebben wij ook aangepast. Daar zijn we veel mee geholpen, dat werpt inmiddels zijn vruchten af.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Uitbreiding ANWB e-bikevergelijker biedt meer toegevoegde waarde

Uitbreiding ANWB e-bikevergelijker biedt meer toegevoegde waarde

Het goede gevoel overheerst na Velovak. We hebben met veel branchegenoten en (potentiële) klanten gesproken. De uitreiking van de Tweewielerwinkel van het Jaar op het beursplein bleek een goede zet, zo was het toegankelijk voor iedereen. Het was een eer de prijs te mogen uitreiken. Volgens goede traditie kreeg winnaar Velodroom, naast de hoofdprijs, een Hoogeveense Heerlijkheid mee naar huis van ons. Een blog van Joris Smink.

In het nieuwe CSR-beleid (Corporate Social Responsibility) is volop aandacht voor onder meer producten met een langere levensduur, kleinere en milieuvriendelijkere verpakkingen en meer controle over de toeleveringsketen.

BBB Cycling gaat stap verder met nieuwe, duurzame aanpak

BBB Cycling legt de duurzame lat hoog. In het nieuwe CSR-beleid (Corporate Social Responsibility) is volop aandacht voor onder meer producten met een langere levensduur, kleinere en milieuvriendelijkere verpakkingen en meer controle over de toeleveringsketen. "We doen dit niet alleen omdat we dit zelf graag willen; consumenten vragen er naar", zegt marketing & CSR-manager Elcke de Weme.

Richting de consument communiceert de snel groeiende onderneming met haar merken Muon, Keola en VanDijck. “De segmentatie staat nu nog strakker.”

Timyo presenteert vernieuwd assortiment Muon, Keola en VanDijck op...

Timyo - moederbedrijf van de merken Muon, Keola en VanDijck - geldt als een van de meest ambitieuze fietsfabrikanten. Tijdens Velovak stelt het bedrijf zichzelf en zijn nieuwste producten voor aan met name potentiële dealers.

Op Velovak nemen de deelnemers de tijd voor je, in tegenstelling tot de drukke consumentenbeurzen.

5 redenen waarom je Velovak 2022 niet mag (en wilt) missen

Op zondag 18, maandag 19 en dinsdag 20 september worden de deuren van Evenementenhal Gorinchem geopend voor tweewielervakbeurs Velovak. Het belooft een bruisende editie te worden waarin veel te beleven is en veel nieuwe tweewielers te ontdekken zijn. Daarnaast kun je op verschillende plaatsen extra kennis en inspiratie op doen voor jouw succes in 2023. Vijf redenen om te gaan.