ENRA en Bovemij dekken risico's met high speed e-bikes af

ENRA en Bovemij dekken risico's met high speed e-bikes af
Lisanne Steenbruggen: "Als de klant iets overkomt tijdens een proefrit en vervolgens blijkt dat hij of zij geen goedgekeurde helm droeg of dat de high speed e-bike niet WA-verzekerd was, dan leidt dat onherroepelijk tot problemen."

De regelgeving voor high speed e-bikes heeft niet alleen consequenties voor consumenten, maar ook voor tweewielerspecialisten. Zo is het belangrijk dat de voorraad goed is verzekerd en aan alle eisen wordt voldaan, met name als de snelle elektrische fiets bij een proefrit de openbare weg op gaat. Bovemij voorziet in bedrijfsverzekeringen en dicht ook de ondernemersrisico's af die ontstaan wanneer winkels high speed e-bikes in het assortiment opnemen. "High speed e-bikes kun je niet als zomaar e-bikes zien", klinkt het bij ENRA, onderdeel van Bovemij.

“Door aanpassing van de bijtellingsregels en de populariteit van de leasefiets ontstaat er naar verwachting meer vraag naar high speed e-bikes. Dat is een mooie, positieve ontwikkeling voor de branche. Echter is nog niet overal het besef even groot dat er ook regels zijn waaraan je je hebt te houden. De verplichting om WA verzekerd te zijn, een helm te dragen en een geldig bromfietsrijbewijs te hebben, geldt natuurlijk ook bij gebruik van modellen die in de showroom of in het magazijn staan”, zegt Lisanne Steenbruggen van Bovemij, specialist in bedrijfsverzekeringen.

“De tweewielerzaak is ver van huis als bijvoorbeeld een medewerker bij een materiaaltest een ongeluk veroorzaakt terwijl de winkel geen WA-verzekering voor de desbetreffende high speed e-bike heeft afgesloten", vertelt Lisanne Steenbruggen. "Nog vervelender is het als de consument iets overkomt tijdens een proefrit. Als achteraf blijkt dat hij of zij geen goedgekeurde helm droeg of dat de high speed e-bike niet WA verzekerd was, dan leidt dat onherroepelijk tot problemen. Dat soort risico’s moet je als tweewielerwinkel niet willen lopen.”

Handelsvoorraadverzekering

Bovemij biedt een handelsvoorraadverzekering aan. Daarbij is er een WA-dekking op de high speed e-bikes uit het magazijn en de winkel in het geval werknemers of consumenten erop rijden. De tweewielerzaak kiest er zelf voor welke aangeboden high speed e-bikes onder de WA-dekking moeten vallen.

Het risico bij een high speed e-bike is kleiner dan bij een auto; dat vertaalt zich in een andere premie”

Steenbruggen: “Ons product onderscheidt zich doordat onze verzekering er specifiek voor high speed e-bikes is en niet voor motorrijtuigen in het algemeen. Het risico bij een high speed e-bike is kleiner dan bij bijvoorbeeld een auto. Dat vertaalt zich ook in een andere premie.”

Groene kentekenplaat

In het geval een high speed e-bike nog niet te naam is gesteld en dus geen gele kentekenplaat heeft, is het zaak dat de tweewielerzaak over een groene kentekenplaat voor handelaars beschikt. Die kan de tweewielerspecialist zelf op de high speed e-bike bevestigen bij een proefrit met een consument of een materiaaltest met een medewerker op de openbare weg.

De groene kentekenplaat is aan te vragen bij de RDW. Bovemij staat garant voor de verzekering.

Basispakket én maatwerk

Lisanne Steenbruggen: "Wij vinden het belangrijk dat onze klanten goed beschermd zijn tegen de meest voorkomende risico’s."

De handelsvoorraadverzekering is een van de vele bedrijfsverzekeringen die Bovemij aanbiedt. Steenbruggen kijkt samen met de ondernemer naar de verzekeringen die er voor de zaak toe doen.

Lisanne Steenbruggen: “Wij vinden het belangrijk dat onze klanten goed beschermd zijn tegen de meest voorkomende risico’s. Daarom bieden we tweewielerbedrijven een vast basispakket, bestaande uit een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, handelsvoorraadverzekering en cliëntenobjectenverzekering. Wat je als tweewielerspecialist verder doet, beslis je zelf en hangt veelal af van het type bedrijf en de risico’s die je loopt. Het is steeds maatwerk. We adviseren de tweewielerspecialist graag bij alles wat er op hem afkomt.”

Dit artikel is gesponsord door ENRA.

Het XS-systeem is ontworpen om het integratieproces van e-bikes te vereenvoudigen.  Foto: Mahle SmartBike Systems.

Mahle brengt nieuw XS e-bike integratiesysteem uit

Mahle SmartBike Systems heeft XS onthuld, het nieuwste integratiesysteem voor e-bikes dat is gericht op het bieden van 'ongekende vrijheid' in fietsendesign. Het XS-systeem is ontwikkeld om het integratieproces voor fietsfabrikanten te vereenvoudigen en bevat kleinere componenten.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

Het keurmerk komt uit de koker van fatbikeproducenten. Omdat fatbikes niet als aparte e-bikecategorie kunnen worden gezien, is er nu een keurmerk voor veilige en betrouwbare e-bikes in de maak. (Foto: Tweewieler)

Wordt e-bikekeurmerk dé oplossing in strijd tegen overlast fatbikes?

De minister van Infrastructuur en Waterstaat buigt zich over een minimumleeftijd van veertien jaar en een helmplicht voor fatbikes na een eerder aangenomen Kamermotie, maar de industrie lijkt zich daar niet zomaar bij neer te leggen. RAI Vereniging kondigde donderdag een keurmerk voor veilige en betrouwbare elektrische fietsen aan.

Stoer UrbanX. Foto: Stoer.

Fatbike model UrbanX van Stoer met hoge zit

Het thema fiets blijft ontwerpers en ontwikkelaars altijd inspireren. Ontwerper Peter van der Veer kijkt met u mee en geeft zijn visie op nieuwe ontwikkelingen en interessante zaken uit het verleden. Deze keer laat hij zijn licht schijnen op een model fatbike van Stoer.