Er zijn vorig jaar 957.000 fietsen, waarvan dik een derde e-bikes, verkocht. Die stijging zal doorzetten. Tien jaar eerder stond het record nog op 1.4 miljoen stuks. Het zou mij niet verbazen als dat aantal binnen enkele jaren weer bereikt gaat worden.
Steeds strengere eisen dealers gesteld
In de aanloop naar 2019 moeten we met z’n allen weer meer 'ja' gaan verkopen. Het gros van de fabrikanten heeft flink geïnvesteerd in het zelf aan de man/vrouw brengen van de producten en stellen steeds strengere eisen aan dealers met als consequentie dat, bij fietsenwinkels waar voorheen een Gazelle of Batavus logo aan de gevel hing, er allerlei relatief onbekende merken worden gevoerd en verkocht.
Men voorspelde dat het aantal winkels gestaag zou afnemen, maar moet daar nu toch echt van terugkomen. Er komen juist meer grote en kleine winkels bij. Ook het aantal merken dat de consument weet te bereiken en bekoren is flink gestegen.
Matige beschikbaarheid
Toch blijf ik, ingegeven door de vraag vanuit de consumenten, geloven in de kracht van de beroemde Nederlandse merken. De afgelopen maanden werden veel fietsgrage winkelbezoekers teleurgesteld door de zeer matige beschikbaarheid van gewilde merken en modellen. Ik hoop dat de A-merk fabrikanten het lef hebben om de productie flink op te schroeven. 2019 zal dan een recordjaar worden. Die voorspelling durf ik te doen.
De samenwerking tussen de fabrikanten en de dealers moet geïntensiveerd worden. De afgelopen jaren is die relatie ietwat bekoeld en dat was niet verstandig. Het komt voor dat A-merk vertegenwoordigers de winkels van dealers nauwelijks met een bezoek vereren, die lokale markt dus helemaal niet kennen, niet kunnen sturen en nauwelijks een relatie met die dealers opbouwen.
Goed samenspel tussen dealer en vertegenwoordiger
Ik ben natuurlijk al oud, maar kan mij nog goed herinneren dat een goed samenspel tussen dealer en vertegenwoordiger altijd succesvol was. De merkvertegenwoordigers die wel een intensieve en warme band met de dealers hebben boeken altijd succes. Ik merk ook dat een intensieve en warme relatie tussen fietsenwinkel en klant een sleutel tot succes is. Consumenten kopen niet alleen maar een fiets, maar juist ook aandacht en daar betalen ze graag voor.
Dames en heren winkeliers… Zorg dat de winkelcollectie snel van de nieuwste modellen wordt voorzien, koop slim en gericht in. Er zijn weer geweldige nieuwe fietsen en e-bikes ontwikkeld.
Dames en heren fabrikanten… Zorg dat de winkels snel van de nieuwste collecties worden voorzien en intensiveer de relatie met de dealers. Er zijn heel veel mooie en goede winkels die juist uw merk een podium gunnen. Speel alstublieft zelf niet voor winkelier. Dat kunnen de dealers toch beter.