'2019 wordt een recordjaar'

'2019 wordt een recordjaar'
Ron Haker is vaste blogger op Tweewieler.nl.

Tweewieler-columnist en blogger Ron Haker benadrukt het belang van 'ja' verkopen en pleit voor een betere samenwerking tussen fabrikanten en dealers. Want: '2019 zal een recordjaar worden'.

Er zijn vorig jaar 957.000 fietsen, waarvan dik een derde e-bikes, verkocht. Die stijging zal doorzetten. Tien jaar eerder stond het record nog op 1.4 miljoen stuks. Het zou mij niet verbazen als dat aantal binnen enkele jaren weer bereikt gaat worden.

Steeds strengere eisen dealers gesteld

In de aanloop naar 2019 moeten we met z’n allen weer meer 'ja' gaan verkopen. Het gros van de fabrikanten heeft flink geïnvesteerd in het zelf aan de man/vrouw brengen van de producten en stellen steeds strengere eisen aan dealers met als consequentie dat, bij fietsenwinkels waar voorheen een Gazelle of Batavus logo aan de gevel hing, er allerlei relatief onbekende merken worden gevoerd en verkocht.

Men voorspelde dat het aantal winkels gestaag zou afnemen, maar moet daar nu toch echt van terugkomen. Er komen juist meer grote en kleine winkels bij. Ook het aantal merken dat de consument weet te bereiken en bekoren is flink gestegen.

Matige beschikbaarheid

Toch blijf ik, ingegeven door de vraag vanuit de consumenten, geloven in de kracht van de beroemde Nederlandse merken. De afgelopen maanden werden veel fietsgrage winkelbezoekers teleurgesteld door de zeer matige beschikbaarheid van gewilde merken en modellen. Ik hoop dat de A-merk fabrikanten het lef hebben om de productie flink op te schroeven. 2019 zal dan een recordjaar worden. Die voorspelling durf ik te doen.

De samenwerking tussen de fabrikanten en de dealers moet geïntensiveerd worden. De afgelopen jaren is die relatie ietwat bekoeld en dat was niet verstandig. Het komt voor dat A-merk vertegenwoordigers de winkels van dealers nauwelijks met een bezoek vereren, die lokale markt dus helemaal niet kennen, niet kunnen sturen en nauwelijks een relatie met die dealers opbouwen.

Goed samenspel tussen dealer en vertegenwoordiger

Ik ben natuurlijk al oud, maar kan mij nog goed herinneren dat een goed samenspel tussen dealer en vertegenwoordiger altijd succesvol was. De merkvertegenwoordigers die wel een intensieve en warme band met de dealers hebben boeken altijd succes. Ik merk ook dat een intensieve en warme relatie tussen fietsenwinkel en klant een sleutel tot succes is. Consumenten kopen niet alleen maar een fiets, maar juist ook aandacht en daar betalen ze graag voor.

Dames en heren winkeliers… Zorg dat de winkelcollectie snel van de nieuwste modellen wordt voorzien, koop slim en gericht in. Er zijn weer geweldige nieuwe fietsen en e-bikes ontwikkeld.

Dames en heren fabrikanten… Zorg dat de winkels snel van de nieuwste collecties worden voorzien en intensiveer de relatie met de dealers. Er zijn heel veel mooie en goede winkels die juist uw merk een podium gunnen. Speel alstublieft zelf niet voor winkelier. Dat kunnen de dealers toch beter.

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.

Jeroen Rietvelt van Fietsmarketeer helpt winkels en bedrijven in de fietsenbranche met hun marketing.

Met dank aan Stella | BLOG Jeroen Rietvelt

Vaak werd Stella door de vakhandel met de nek aangekeken. Zoals dat wel vaker gaat met nieuwe toetreders. Waar in eerste instantie de specs werden vergeleken ('en dat design, daar klopt ook niets van'), verschoof de aandacht naar het distributiemodel. Daarin ontbrak een schakel, namelijk de vakhandel, inclusief de geroemde service. E-bike testcenters en servicebussen moesten kopers van een Stella een ander soort geruststelling en advies geven.

In zijn blogs geeft Helco Timmerman, eigenaar van CC33 tweewielers - met winkels in Amersfoort, Leusden en Hoevelaken - zijn visie op de branche.

Waar verdien je je geld nog mee? |BLOG Helco Timmerman

Waar verdien je je geld nog mee? Waar kunnen we waarde creëren, zodat we bestaansrecht hebben? We gaan van schaarste naar overvloed en volgend jaar waarschijnlijk weer naar schaarste. In deze onrustige markt is het belangrijk om te blijven kijken waar ons verdienmodel zit. Hebben we daar voor de komende jaren het juiste spoor.